Aktualizováno : 1.5.2024
Dnes je to už třicet let co v zatáčce Tamburello na Italském okruhu Imola vyhasl
život posledního opravdového rytíře ve Formuli 1, silně věřícího AYRTONA SENNY
:-(
S tragickým úmrtím AYRTONA SENNY zemřela pro naší generaci i celá Formule 1, tak jak jsme ji
znali a obdivovali pro rozmanitost technických řešení, se kterými přicházeli konstruktéři
jednotlivých vozů, tak i pro souboje "novodobých rytířů" na tratích, kteří si dobře uvědomovali
nebezpečí i svou smrtelnost.
Kdo ještě neviděl dokumentární film SENNA, vřele
doporučuji.
*21.3.1960
+1.5.1994
Aktualizováno : 30.4.2024
Dnes
představuji model vozu PORSCHE 963 Hertz TEAM JOTA #38. Tento HYPERCAR se zúčastnil loňského závodu
24 hodin LeMans. Když jsem ho na LaSarthe poprvé uviděl, ihned se mi svým designem zalíbil. Byl to i
můj favorit na celkové vítězství. Nebylo to nemožné, "zlatá JOTA", jak
jsem 963 #38 přezdíval, byla část závodu i ve vedení. Ovšem nehoda a následné problémy ji odsunuly
až na 40. místo v cíli, 98 okruhů za vítězným Ferrari 499P. Resinový
model je opět výrobkem fy Spark. Zlatá mu moc sluší a s PENSKE #75 tvoří
hezkou dvojici. I tento model pochází z "PORSCHE Dealer
edition".
Zde se ale jedná o jinou, 700 kusovou sérii a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byla v plánu výroba
dalších modelů. Ale kdo ví :-)
Můj konkrétní model měl tentokráte nějaké ty
"chybky", ale vcelku úspěšně se mi je podařilo opravit.
Aktualizováno : 26.4.2024
Po takřka tříměsíčním "půstu" mi přišly tři předobjednané
modely ze Světa autíček, které zde postupně
představím. První je model vozu PORSCHE 963 PENSKE #75, který startoval v
loňském 100 letém LeMans. Ten však kvůli problémům s tlakem paliva do cíle nedojel.
Soudobé prototypy, nebo-li vozy skupiny HYPERCAR jsou tvarově dosti členité. Mají spoustu
různých aerodynamických doplňků, průduchů, antének a bůh ví čeho všeho ještě, takže není úplně
snadné podle něj vyrobit co nejpřesnější model. Naštěstí dnešní technologie a výrobní procesy to
dosti solidně umožňují. Přesto jsem byl velmi zvědav, jak bude onen model ve skutečnosti vypadat.
Firma Spark však "LeMansovky" opravdu umí.
Když už jsem u Sparku,
několikrát jsem je oslovil, zda půjdou modely vozů PORSCHE 963 z LeMans 2023 do normální distribuční
sítě, či zůstane pouze ona číslovaná limitovaná edice, která byla před nějakým časem avizována a
teprve nedávno uvedena na trh. Dosud mi však nikdo z této firmy neodpověděl. Toto téma se řešilo i
na různých fórech či skupinách, ale zcela bez výsledku. A protože trh je opravdu nevyzpytatelný, tak
já, spolu i s jinými sběrateli jsme sáhli po předražené, tak zvané "PORSCHE Dealer
edition".
A co se stalo. V době, když už jsem měl model na cestě, fy
Spark oficiálně představila na svých www stránkách, že tyto modely bude prodávat, tak jako všechny
ostatní, tedy v běžné obchodní síti.
Nějak jsem v tomto případě nepochopil
podstatu věcí, ale budiž. Vlastním tedy "destičku" pod model s gravírovanými číslicemi 022/963 za
nějaký ten tisíc navíc, no, nekup to :-).
Korunu tomu všemu ještě
nasadila manželka. Ta, když tento, řekněme pestře zbarvený model viděla, řekla, že je to
nejošklivější model, který mám ve sbírce. No nic, negativ už bylo dost :-).
K samotnému modelu - jak jsem psal výše, Spark tyto modely opravdu umí. Já na tom svém
neshledal žádnou závažnější chybu, či poškození, model je to opravdu velmi hezký a myslím, že i
proporčně "sedí". Ještě uvedu, že se jedná o model vyrobený z resinu a mně osobně se opravu moc
líbí.
Aktualizováno : 31.3.2024
Dnes je
neděle Velikonoční. Je ale také poslední březnová neděle roku 2024.
To
znamená, že před čtvrtstoletím jsem začal sbírat modely autíček v měřítku 1:18. Myslím, že těch 25
let už stojí za nějakou tu rekapitulaci. Proto jsem se rozhodl na toto téma vytvořil
samostatnou stránku - 25 let sbírání automodelů
1:18. Přeji hezké počtení :-)
Aktualizováno : 21.3.2024
Tak tady
máme už pár hodin jaro. Je tedy na čase zveřejnit letošní termíny závodů historických RC automodelů
1:8. Ty pojedou už 12. ročník své Veteránské tour.
Poznačte si do kalendáře
a třeba se někde uvidíme :-)
Aktualizováno : 26.2.2024
Včera, 25.
února 2024 by François Cevert oslavil kulaté osmdesáté narozeniny. Bohužel zemřel 6. října 1973 ve
věku 29 let a 224 dní. Stalo se tak při fatální nehodě v tréninku na Velkou cenu USA. Osudná se mu
stala pasáž "Esses" na okruhu ve Watkins Glen.
*25.2.1944
+6.10.1976
Níže jsou odkazy na fotogalerie některých
modelů vozů, ve kterých François závodil. Poslední je společná i s modelem Tyrrelu 006 Jackieho
Stewarta.
Aktualizováno :
14.2.2024
Dnes si
připomínáme nedožité osmdesáté narozeniny jednoho z nejlepších závodníků sedmdesátých let minulého
století "SUPERŠVÉDA" Ronnieho Petersona.
Ten, zemřel po
nezaviněné tragické nehodě v Monze při Grand Prix Itálie ve věku 34 let.
*14.2.1944
+11.9.1978
Dovoluji si u této
příležitosti přidat čtyři odkazy k fotogaleriím modelů 1:18 vozů F1, se kterými startoval právě
Ronnie Peterson.
Aktualizováno : 30.1.2024
V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na okruhu LaSarte odehrávaly
souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami PORSCHE a Renault, respektive
jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a Alpine Renault.
V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu
Renault zvítězit. Tím dosáhli svého cíle, a za LeMans zavřeli dveře.
I díky tomu se stalo, že
v 47. ročníku (1979) 24h LeMans startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo
PORSCHE.
To, do dějiště závodu přivezlo dva krásné, štíhle spidery PORSCHE 936,
vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly vyvedeny v bílo modro červených barvách, ropné
společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly jasnými
favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě posádky jasně ovládly kvalifikaci.
Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily
defekty pneumatik a tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém
Weissachu, ještě před závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím
pneumatik zabránit…
Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem ujížděly
zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas, začaly
problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly vyměněny za
původní…
No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece jen o představení modelu,
tak to zkrátím.
Posádka vozu #14 Bob Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající problémy
s motorem v neděli ráno, ze závodu odstoupit.
Dvanáctka Jackieho Ickxe a Briana Redmana dopadla ještě hůře.
Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už
v zatáčce DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural,
ale rozcupovaná guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden
z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde
následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu
chvíli činila skoro hodinu. Posádka
to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu vzhůru.
Závod 24h LeMans však umí být krutý.
V noci se Jackiemu
uvolnil hnací řemen vstřikovacího čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a
auto se opět po chvíli zastavilo, tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby
Ickxovi „nenápadně“ nový řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na
opačné straně trati. Nezbylo mu nic jiného, než přes trať Jackiemu řemen přehodit. To se povedlo,
jenže, tato pravidly nepovolená pomoc neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil
vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt – „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx
– Redman je ze závodu vyloučen pro použití cizí pomoci.“
Já dnes zařazuji do sbírky právě model vozu #12. Jedná se o
výrobek firmy Spark a mám jej ze Světa
Autíček.
Je to jeden z modelů, který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic
moc“. Ve skutečnosti je ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto
barevné provedení vozům, tedy i jeho modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď
a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx
–Redman nejen kvůli příběhu výše popsanému, ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo
do závodu v LeMans poprvé nasazeno v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě
roku 1979, jsem tady ve zkratce popsal.
Potřetí a naposled se onen vůz
představil na okruhu LaSarthe v roce 1981. Byl vyňat z muzea automobilky
PORSCHE a uveden do „závodu
schopného“ stavu. Dostal i nový
2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule Indianapolis. Za volantem se střídali Jackie
Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol)
na druhé Rondeau. Tuto verzi mám také od fy Spark - ZDE.
Vůz šasi #003 zůstal až
do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h LeMans 1981 a je opět součástí sbírek muzea automobilky
PORSCHE.
U příležitosti oslav 100 let 24h LeMans byl zapůjčen do muzea na okruhu LaSarthe. Tam
jsme jej mohli i s ostatními úžasnými vozy, které psaly dlouhou historii tohoto závodu
zhlédnout i my - ZDE.
Jsou to někdy
příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)
Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce
"brašnu s nářadím a náhradními díly".
Aktualizováno :
28.1.2024
PORSCHE si připsalo 23. vítězství ve 24h DAYTONA.
Aktualizováno : 19.1.2024
Při mých minulých návštěvách
LaSarthe v roce 2014 a 2018 jsem měl už na místě v hlavě myšlenky, jaké že budou kostry článků,
které jsem pak vcelku rychle převedl do "jedniček a nul" :-).
Tentokrát se to protáhlo. Od příjezdu domů, byl sice nějaký ten papír popsaný,
ale pořád mi to nedávalo smysl. Až z kraje letošního roku mě "políbila Múza" a najednou to šlo.
Nápady, jak celou naši "misi" LeMans 2023 srozumitelně a stručně popsat, přicházely jeden za
druhým.
Uvažoval jsem proč až nyní a vysvětluji si to asi
takto -
Přes padesát let se o tento čtyřiadvacetihodinový
závod zajímám. Už v osmi letech jsem zhlédl McQueenův filmový počin LeMans a ten ve mě dodnes
zanechal nesmazatelnou stopu.
Tohle umocnilo mou
návštěvu oslav stoleté existence onoho závodu asi natolik, že jsem prožitky zpracovával půl roku,
než se mi je podařilo uspořádat do srozumitelné podoby a převést do textu.
Tak vám přeji
před víkendem pokud možno hezké počtení, doporučuji PC, či něco podobného (je tam dost "živých
odkazů").
Snažil jsem se mou třetí návštěvu LaSarthe sepsat opravdu nejlépe, jak jsem uměl.
Zda se mi to povedlo, to už musíte posoudit vy, kdo kliknete - ZDE.
Pokud by někdo měl k
"reportáži", či cesty do LeMans a věcem s tím souvisejícím nějaké dotazy, nebo připomínky, může
napsat ZDE, případně na
j.kunz@centrum.cz.
Aktualizováno : 2.1.2024
Tak nám začal
rok 2024.
Přeji vám proto do tohoto roku všechno
nejlepší, nějaké ty nové modely do svých sbírek, úspěchy v závodech RC automodelů, ale především
zdraví.
Pro mě to bude rok, kdy má sbírka koncem března
dovrší čtvrt století své existence, tyto stránky tady budou počátkem května už patnáct let a já bych
se měl v červnu dožít šedesátky.
Co se týká modelů, tak
k v mém segmentu zájmu se toho objevilo až překvapivě hodně, něco už je předobjednáno, jen ty ceny
začínají byt pro mě neakceptovatelné, tak musím pořádně vybírat, který model si
koupit.
PF -
2024
Aktualizováno : 27.12.2023
Také vám připadá, že, čím jsme
starší, tak všechno nějak rychleji utíká?
... už máme po Vánocích.
Dnes
představuji model, který jsem nalezl pod Vánočním stromečkem a je zároveň letošní
poslední.
Vzpomínám na fotografie v dobovém tisku
(některé mám dodnes uschovány). Velmi mě na nich tehdy zaujal vůz PORSCHE 935 K3 DRM 1979 jezdce
Klause Ludwiga, jehož model dnes představuji. Moc se mi líbila a líbí jeho bleděmodrá barva v
kombinaci s reklamními nápisy a logy firmy vyrábějící alkoholické nápoje "MAMPE" (Mambo). Těmito
reklamami jsem měl později "polepená" i svá závodní RC
auta. Ha, teď mě
napadá, že spolu s nimi jsem používal i loga FRUIT OF THE LOOM a že k Vánocům 2021 jsem dostal
model LANCIA BETA MONTECARLO
Turbo právě v provedení FRUIT OF THE LOOM a také v bleděmodré barvě. A pak, že se naše životy netočí v
kruzích :-). Nyní si jej nechala vyrobit z resinu firma Car.tima pro Kremer
Racing v
limitované 150 kusové edici (já vlastním výrobek číslo 83). Model je to opravdu velice hezký, čistě
a detailně vypracovaný, uschovaný ve vkusné vitrínce (tu, by ale asi většina nás, co máme své velké
vitríny oželila).
Aktualizováno : 31.10.2023
Dnes přidávám odkaz na
fotogalerii modelu MARTINI PORSCHE 935/77, která se nachází v sekci MARTINI RACING - ZDE. Je to už můj
jednatřicátý model závodního vozu v ikonických barvách MARTINI.
Aktualizováno :
24.10.2023
Dnes představuji resinový model firmy TOP SPEED, což je vlastně obchodní značka
některých modelů TSM. Jedná se MARTINI PORSCHE 935/77, kterému se také říká "Baby". Původní vůz
startoval v LeMans 1977, ale posádka Rolf Stommelen a Manfred Schurti cíl závodu neviděli, zradil je
motor.
Model mám ze Světa autíček a je velmi hezky vyroben. Co se nepřesnosti vůči originálnímu vozu týká,
tak když pominu dveřní světýlka, osvětlující startovní čísla, a některé jiné drobné detaily, tak asi
nejzávažnějším "prohřeškem" jsou původní přední kulatá světla. Ta byla, k vůli malé svítivosti
nahrazena v LeMans zdvojenými světlomety. TOP SPEED je zakryl folii, jako na startu, nic méně je
vidět, že je to špatně. Na druhou stranu, je ale potřeba také říci, že v dnešní podobě, jak je vůz
prezentován, má zase jednoduchá kulatá světla :-)
Aktualizováno :
22.9.2023
V letošním roce nějak nestíhám zde aktualizovat tak rychle, jak bych si přál.
Nejvíce mě mrzí, že doposud nemám ani protříděné všechny fotografie z návštěvy jubilejního 100
letého LeMans. O napsání nějakého "reportu" ani nemluvě :-( snad alespoň odkaz na zatím zpracované
fotografie - ZDE
... počátkem
osmdesátých let minulého století jezdily po závodních tratích opravdová monstra v kategorii
oficiálně označované jako Group 5, všeobecně přezdívané jako "siluety". Jedno takové jsem obdivoval
v oné době i ve Šternberku na trati závodu do vrchu ecce homo. Byl to Ford Capri Turbo a přivez ho
tehdy závodník Herbert Stenger.
Před lety vyrobila fy PMA
Minichamps několik verzi modelů tohoto vozů, ale nějak jsem se nemohl rozhodnout, tehdy model
takového vozu úplně nezapadal do konceptu mé sbírky, a tak jsem od koupě upustil. Dnes mě to trochu
mrzí, ale řešení jsem našel v podobě modelu od firmy Werk 83. Je také kovový, neotevírá se sice
motorový prostor jako u PMA, ale dveře ano a jinak bych ho ve srovnání s PMA nijak nezatracoval. K
mání je i dost barevných verzí, člověk ani neví, kterou vybrat. Proto jsem to tentokrát nechal na
manželce :-)
Jaký má vkus, můžete posoudit zde
-
Aktualizováno : 9.8.2023
"Každý den není
Silvestr"
i takto by se dal nazvat můj
dnešní příspěvek... ale popořádku.
Emerson Fittipaldi,
Ronnie Peterson, Jackie Stewart, Francois Cevert a mnozí další piloti formule 1 sedmdesátých let
minulého století, k těm jsme tehdy, co by kluci školou povinní, shlíželi a fandili
jim.
To mi určitě potvrdí každý, kdo alespoň
trochu vnímal a vnímá tu omamnou vůni benzínu, spálené gumy a vyrůstal v oné době.
Prvního a druhého výše jmenovaného jsem měl nerozlučně spjatého s
"černozlatou rakví", tedy ikonickým a revolučním Lotusem 72 JPS.
Vzpomínám, jak mě mrzelo, když Emerson přestoupil v roce 1974 do McLarenu. Musím
ale napsat, že McLaren M23 v bíločervených barvách sponzorů TEXACO-Marlboro vypadal také moc krásně.
Mně se nejvíce líbila ta první varianta roku 1974 s "členitým nasávačem
vzduchu".
Před zhruba dvěma lety jsem začal uvažovat
o pořízení modelu tohoto vozu. Bohužel pozdě, tato verze už byla vyprodána, takže jediná šance byla
koupě "z druhé ruky". Ta se naskytla loni v listopadu na Modelbazaru. Pán tvrdil, že model je v 100%
stavu včetně obalu, no ono možná máme každý jiná měřítka na to, co je 100%
:-)
protože, byl zaprášený (naštěstí jen lehkým
prachem, ne mastným, ale zato snad všude). Díly, které se z modelů dají demontovat, nebyly uloženy v
plastu zvlášť k tomu určenému (ten chyběl), ale jen trochu vystlány kousky molitanu vedle bočnic
modelu. Samozřejmě tím pádem došlo k několika oděrkám během přepravy. Naštěstí to nebylo nic
fatálního a také prach se dál pomoci vlhkého hadříku a několika "ucho šprtů" úspěšně
odstranit.
Na druhou stranu, je to už
letitý model, tak člověk s něčím podobným musí počítat.
Další epizoda byly polepy Marlboro, které na modelu z výroby
chyběly.
Objednaný aršík z ebay byl sice doma
rychle, ale polovina obtisků se nedala vůbec použít, přes bílou barvu prosvítala podkladová červená
a celkově to nebylo ono.
Z kraje tohoto roku jsem tedy
oslovil jednu domácí firmu, zda mi obtisky zhotoví, odpověď zněla, že ano. Ano zhotovili, sice na
dvakrát, protože první, které mi poslali, byly defektní, ale chybu uznali a obratem poslali novou,
už bezchybnou sadu. Čekací doba na tyto obtisky však byla půlroční...
proto - "Každý den není Silvestr" :-)
Nic méně, dnes konečně, po více, jak osmi měsících od koupě model vozu McLaren
M23 TEXACO-Marlboro, Mistra světa F1 1974 Emersona Fittipaldiho úspěšně
představuji.
Když pominu vše negativní, je to
opravdu velmi hezký, detailní model s propracovaným motorem, který má i kablíky k zapalovacím
svíčkám a vstřiky, což další dvě verze tohoto modelu postrádají.